Au salvat un oraş

tren azotat breaza 2Un tren de marfă încărcat cu 2.000 de tone de azotat de amoniu a fost la un pas de a exploda lângă gara Breaza. Dar, vigilenţa unui ceferist şi intervenţia promptă a pom­pierilor militari prahoveni au împie­dicat producerea unui dezastru ce ar fi putut şterge Breaza de pe hartă. 

Garnitura, cu 25 de vagoane în componenţă, venea dinspre Braşov, numai că, la trecerea ei prin gara Comarnic, împiegatul de serviciu a observat că ieşea fum dintr-un vagon. Omul, ştiind cu ce era încărcat trenul, a realizat că se poate întâmpla un dezastru. A pus mâna pe telefon şi l-a sunat pe mecanic, care a oprit la câteva sute de metri de gara Breaza, ca să verifice garnitura. Când a văzut sacii cu azotat cuprinşi de flăcări, mecanicul nu s-a pierdut cu firea şi a telefonat la 112. În două minute, două autospeciale de stingere, o maşină de descarcerare şi o ambu­lanţă SMURD, de la Detaşa­mentul de Pompieri Câmpina, au plecat spre Breaza.

„Încărcătura de azotat de amoniu, ambalată în saci de plastic de 600 de kilograme, era depozitată în vagoane metalice, cu pardoseală de lemn. Până la sosirea noastră, lucrătorii feroviari decu­plaseră o parte dintre vagoane şi au întrerupt alimentarea cu energie electrică, printr-un scurt-circuit provocat cu ajutorul unei drezine. După recunoaş­tere, am realizat dispozitivul de inter­venţie. Exista riscul de propagare a incendiului la celelalte vagoane, pericolul de explozie fiind iminent. La o temperatură de 250 de grade Celsius, azotatul de amoniu explodează. Nu mai era mult până să se producă deflagraţia, căci azotatul în flăcări începuse să fie fluid, asta însem­nând o temperatură de 170 de grade Celsius. Am început imediat stingerea incendiului şi răcirea cu apă a vagonului respectiv” spune locotenent-colonelul Vicenţiu Năstase, comandantul Detaşamen­tului de Pompieri Câmpina.

incendiu Breaza 2Pentru uşurarea intervenţiei, au fost oprite traficul feroviar şi cel rutier. Totodată, pompierii au evacuat peste 60 de persoane, din 25 de locuinţe. După aproape cinci ore de luptă cu flăcările, pompierii, coordonaţi de inspectorul şef al ISU Prahova, locotenent-colonelul Mihai Drăgan, au lichidat incendiul, iar trenurile şi maşinile au putut să circule din nou. Spectrul exploziei gigantice fusese înlăturat şi nici răniţi nu s-au înregistrat. După stingere, vagonul cu pricina a fost tractat până-n gara Câmpina, unde a continuat opera­ţiunea de răcire a azotatului. La câteva zeci de minute, după miezul nopţii, ultima autospecială de stingere a fost retrasă. Pompierii spun că dacă s-ar fi produs o explozie, în lanţ, ar fi rezultat un crater uriaş, cu raza de 11 kilometri şi adânc de câteva zeci de metri. Cel mai probabil, incendiul a izbucnit din cauza supraîncălzirii unui sabot de frână blocat. Alături de pompierii militari prahoveni, veniţi şi de la subunităţile din Băicoi, Ploieşti şi Sinaia, au acţionat şi pompieri de la inspectoratele pentru situaţii de urgenţă Bucureşti-Ilfov, Braşov şi Dâmbo­viţa. În total, au intervenit aproape 100 de pompieri militari şi un echipaj de pompieri civili de la serviciul voluntar din Breaza. Au fost aduse, la faţa locului, pe lângă autospeciale de stingere, ambulanţe şi maşini de descarcerare, trei auto­speciale pentru victime multiple, iar pentru evacuare, mai multe microbuze şi un autocar. Cei 11 pompieri militari care s-au aflat în prima linie a luptei cu flăcările, la Breaza, au primit diplome de felicitare şi au fost propuşi, de către conducerea ISU Prahova, pentru avansare în grad înainte de termen. 

16 aprilie 1947, Texas City, SUA: Explozia a 2.300 de tone de azotat de amoniu, de la bordul unei nave ancorate în portul oraşului, a pro­vocat moartea a 581 de persoane şi rănirea altor 5.000. Sute de clădiri au fost distruse, iar cartierul por­tului, devastat.

28 iulie 1947, Brest, Franţa: Peste 3.000 de tone de nitrat de amoniu, de la bordul unui cargou norve­gian, au luat foc în timpul descăr­cării în port. Explozia s-a soldat cu 30 de morţi, mii de răniţi şi impor­tante pagube materiale.

21 septembrie 2001, Toulouse, Franţa: În urma unei explozii a stocului de nitrat de amoniu al unei uzine, au murit 31 de persoane şi au fost rănite alte 2.500. După 11 ani, societatea proprietară a uzinei a fost condamnată pentru „omuci­dere involuntară”.

28 mai 2004, Mihăileşti, România: Un număr de 18 persoane, printre care şi şapte pompieri militari buzoieni, au murit, iar alte 13 au fost rănite, în explozia unei încăr­cături de azotat de amoniu, trans­portată cu un camion.